تبلیغات
همه چیز بین من و تو - انتخاب شیوه تبلیغ، عامل 99 درصدی جلب رای
Take It Easy
همه چیز بین من و تو
هر دوره با نزدیک شدن ایام انتخابات، شیوه ها و شگردهای جدیدی برای تبلیغات خودنمایی می کند که با اندکی درنگ در شیوه این تبلیغات ها می توان به نگرش و دیدگاه کاندیدا پی برد. در مبارزات انتخاباتی با مشاوره كارشناسان، معمولاً آخرین روش‌ها و فنون جهت جلب توجه رای دهندگان به كار گرفته می‌شود و هر روز این ابزار و روش‌ها تغییر و تحول می‌یابند.

مهم‌ترین اشكال تبلیغات انتخاباتی در گذشته به صورت اعلامیه، پوستر و بیانیه‌های حزبی و شرکت در سخنرانی ها و همایش‌های گروهی و تجمعات مردمی بود. از آنجا که این شیوه ها بعضا زیبایی شهر را مورد آسیب قرار می داد و با عمومیت یافتن این ابزارها كارشناسان فن و خبره بدنبال طراحی‌ها و ابتكارات جدید و نو بودند.

بعدها احزاب درصدد استفاده از رسانه‌های جدید مثل- رادیو و سینما- برآمدند كه روزولت رئیس جمهور آمریكا نخستین رهبر سیاسی بود كه در دهه 1930 به نحو مؤثری از رادیو استفاده كرد.

سپس تكنولوژی نوین تلویزیون شیوه‌های مبارزات انتخاباتی گذشته را منسوخ كرد و روش‌های جدید سیاستمداران را قادر ساخت تا از طریق تلویزیون با میلیون‌ها رای دهنده به جای صدها رای دهنده به صورت چهره به چهره ارتباط برقرار كنند. این روند با علوم و فنون جدید روز به روز در حال تغییر و تحول است و امروز شاهد قدرت اینترنت در عرصه جهانی هستیم.
و اما امسال با تورم دو رقمی در کشور و تعدد کاندیداها شاید تبلیغات محیطی مانند پخش پوستر یا دیگر ابزارهای کاغذی و چاپی به صرف نامزدها و اقتصاد کشور نباشد پس در این مطلب به شیوه ها و امکانات کم هزینه تر تبلیغاتی می پردازیم.
انتخابات چند دوره قبل ریاست جمهوری در ایران اسلامی نیز متاثر از ابزارها و روش‌های نوین، شاهد فضای تبلیغاتی متفاوت از دوره‌های پیشین بود, شرایطی که بررسی آن نیاز به مطالعات دقیقتر رسانه ای و جامعه شناسانه دارد.
اینترنت در رقابت های انتخاباتی نقش فوق العاده و تأثیرگذاری را ایفا می کند. اگر چه این رسانه در دوره نهم و دهم هم نقش قابل توجهی داشت، ولی استفاده از آن در این دوره بسیار وسیع‌تر و گسترده‌تر خواهد بود. اینترنت به کاربران منحصر به فرد خود، قابلیت انتشار اخبار و اطلاعات از قبیل فیلم و عكس و انیمیشن، نمودارها وسایر اطلاعات مورد استقبال و كاربرد كاندیداها و هواداران را به صورت نامحدود می دهد. راه اندازی سایت اینترنتی و وبلاگ های متعدد توسط كاندیداها و هواداران، برخی از احزاب و تشكل های سیاسی بصورت رسمی و غیررسمی، استفاده از چت روم ها و شبکه های اجتماعی برای ارتباط با جوانان، انتشار آگهی های تبلیغاتی اینترنتی در سایت های پرمخاطب، راه اندازی سیستم های نظرسنجی اینترنتی، ارسال ایمیل های فراوان توسط ستادها و استفاده از سخنرانی های آنلاین از جمله فرصت هایی هستند که اینترنت در دسترس نامزدها و هواداران قرار می دهد. به نوعی می توان گفت فضای اینترنت در غیاب برخی رسانه های حزبی، همانند رسانه آلترناتیو عمل كرده است. کسانی که از این ابزار بیشترین استفاده را می برند به دنبال رای اکثریت «نخبگان، زنان و جوانان» هستند.
«صالحی اصفهانی»،  پروفسور اقتصاد در دانشگاه ویرجینیا بر این عقیده است که تبلیغات انتخاباتی اینترنتی نقش یک عامل برابر کننده را دارد.
وی چنین می‌گوید: «دسترسی به اخبار از طریق اینترنت، بسیار ارزان‌تر و با صرفه‌تر از خرید روزنامه است. علاوه بر آن، تقریبآ همه می‌دانند که صدا و سیمای دولتی ایران در اختیار محافظه‌کاران قرار دارد؛ بنابراین رساندن پیام کاندیداهای اصلاح‌طلب به گوش مردم از این طریق، بسیار سخت است. در مجموع، اینترنت دموکراتیک ‌تر است».
بعد از اینترنت، پیام‌های كوتاه تلفن همراه (پیامك)، یكی دیگر از فناوری های مدرنی بود كه به كمك ستادها و هواداران نامزدها آمد، اتفاقاً این فناوری جدید بیشتر در جنگ روانی و تخریب نامزدهای رقیب به كار گرفته ‌شد. {بر اساس اخبار و اطلاعات منتشر شده در دوره قبل با شروع موج تبلیغات ریاست جمهوری و محسوس شدن نقش رسانه‌ای پیام كوتاه، مردم كشورمان با ارسال روزانه حدود 150 میلیون پیامك، این حركت را سرعت بخشیدند، و در 24 ساعت قبل از انتخابات و تقریباً در زمانی كه تبلیغات ریاست جمهوری به پایان رسیده بود، مشتركان تلفن همراه با استفاده از این رسانه‌ ارزان یك ركورد دیگر را ثبت كردند. در این روز 30 میلیون مشترك همراه اول حدود 110 میلیون و 14 میلیون مشترك ایرانسل حدود 85 میلیون پیامك ارسال كردند، همچنین 5 میلیون پیامك از سوی مشتركان سایر اپراتورها ارسال شده است. این پیامك ها اكثراً توسط خود مشتركان ارسال شده و طبق اعلام منابع آگاه در این دوره از انتخابات، پیامك‌های سازمان یافته نقش چندانی در اطلاع رسانی ایفا نكرده است. هم اكنون 50 میلیون مشترك تلفن همراه وجود دارد كه توسط 12 اپراتور سراسری و 13 اپراتور استانی خدمات می‌دهند و اپراتورها بصورت روزانه دو میلیارد تومان درآمد بدست آورده‌اند. این روند در روز قبل از انتخابات با ارسال شایعات گسترده سعی داشت به نوعی 24 ساعت ممنوعه تبلیغاتی را پوشش بدهد و متاسفانه تا حدودی موفق شد، ولی در ساعات پایانی و روز انتخابات با ایجاد مشكل فنی این سامانه به نحوی مدیریت شد.}
صدا و سیما در چندین انتخابات گذشته برای تحقق مشاركت حداكثری و معرفی راهبردها و برنامه‌های كاندیداها زمان مناسبی را در رسانه ملی برای این امر فراهم ساخته و تاثیر به سزایی در عملیاتی كردن راهبرد كلان نظام، یعنی جلب مشاركت حداكثری مردم در انتخابات داشته است . در دوره های پیش یك وجه تمایز در رسانه ملی شاهد بودیم كه برای اولین بار مناظره دو طرفه و نقد و بررسی برنامه‌های طرفین آماده شد؛ كه بدون اغراق می‌توان پر بیننده‌ترین و بهترین و تأثیرگذارترین برنامه صدا و سیما دانست. اگر این امکان در تلویزیون یارادیو محقق نشود، سایت های مربوطه تحت نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می توانند با برگزاری مذاکره های آنلاین در محیط سالم این فرصت را برای مردم و نامزدها فراهم کنند.
از جمله فعالیت‌های رسانه‌ای در انتخابات ریاست جمهوری كه خیلی زودتر از سایر ابزارهای تبلیغی كاربردی و عملیاتی شده است، حوزه مطبوعات می‌باشد. هر یك از كاندیداها و حامیان اصلی آنها مطبوعات خاص خودشان را دارند كه برنامه‌ها، سخنرانی‌ها، نظرسنجی‌های دلخواه و مطلوب خود را با تیترهای متفاوت تنظیم و چاپ می‌كنند. بعضی از كاندیداها روزنامه اختصاصی دارند و برخی دیگر از حمایت‌های مطبوعاتی جریان‌های عمومی برخوردار بودند.
ستادهای انتخاباتی نامزدها در هر انتخاباتی، هدفی خاص و كاركردی موقت دارند كه پس از پایان انتخابات، فلسفه وجودی خود را از دست می دهند. از این رو تركیب نیروی انسانی این ستادها، ناهمگون و متشكل از كسانی است كه با انگیزه های متفاوت دور یكدیگر جمع می شوند و به نحوی كمك می‌كنند تا یك نفر را به قدرت برسانند. اگرچه این ابزار تبلیغی بسیار قدیمی است، اما هنوز فلسفه وجودی خود را از دست نداده و تا حد زیادی تعیین كننده می باشد. در این بین یكی از كاندیداها هنگام شروع فعالیت رسمی انتخاباتی، شعار "هر ایرانی یك ستاد" را در دستور كار خویش قرار داد.
از دیگر روش های جدید و صحیح تبلیغات می توان استفاده از تبلیغات پستی نام برد. در این راستا شرکت پست و شهرداری می تواند باهمکاری قانونی در جهت تبلیغ و شناساندن کاندیداها عمل کند. هم چنین استفاده از تلویزیون های شهری به جای پوستر و بنر می تواند در زیبایی شهر و کم کردن هزینه تاثیر بسزایی داشته باشد.
شایان ذکر است که ابزارهای جدید تبلیغی در کنار فرصت‌های ایجاد شده, تهدیداتی را نیز برای نظام انتخاباتی ما به همراه خواهد داشت که به نظر می رسد برای حل و رفع آن باید چاره ای اندیشید و با نظام مند کردن آن از وقوع برخی حوادث تلخ در انتخابات آینده کشور ممانعت به عمل آورد.

.................................

گزارش از افسانه آدیگوزل (چاپ شده در نصرنیوز)





نوع مطلب : اقتصادی_سیاسی، اجتماعی، گزارش های اختصاصی من، 
برچسب ها : انتخاب شیوه تبلیغ، عامل 99 درصدی جلب رای، سبک های نوین تبلیغ، تبلیغات انتخاباتی،
لینک های مرتبط :

جمعه 17 خرداد 1392 09:36 ق.ظ
باسلام
این یک آگهی تبلیغاتی است
برای درگاه شارژ الکترنیکی(هیئت جوانان قمر بنی هاشم(ع)بندرانزلی
خوشحال میشویم به ما سر بزنید
با تشکر
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.


درباره وبلاگ


“نه با کسی بحث کن، نه از کسی انتقاد کن. هر کی هر چی گفت بگو حق با شماست و خودت را خلاص کن. آدم‌ها که عقیده‌ات را می‌پرسند، نظرت را نمی‌خواهند. می‌خواهند با عقیده‌ی خودشان موافقت کنی. بحث کردن با آدم‌ها بی‌فایده است.”
شوخی ای نکنین که مجبور باشین یه «ای بابا! شوخی کردم» به آخرش اضافه کنین!
سلام دوستان به وبلاگ خودتون خوش اومدین در صورت تمایل در خبرنامه عضو بشین تا هر شب لینک های وبلاگ رو براتون ارسال کنم.از اعتماد شما سپاسگذارم.از ایمیلتان هیچ استفاده تبلیغاتی نخواهد شد.

مدیر وبلاگ : افسانه آدیگوزل
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :